×
×

۵۲ هزار و ۵۶۲ تن برگ سبز چای در کشور خریداری شد

  • کد نوشته: 489372
  • ۲ تیر ، ۱۴۰۳
  • ۰
  • رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون ۵۲ هزار و ۵۶۲ تن برگ سبز چای (چین نخست) در کشور از چایکاران خریداری شده‌است.
    ۵۲ هزار و ۵۶۲ تن برگ سبز چای در کشور خریداری شد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز)؛ به نقل از ایرنا، حبیب جهانساز، با بیان اینکه از مجموع برگ سبز چای خریداری شده ۴۲ هزار تن درجه یک و بقیه درجه ۲ است، اظهار کرد: این میزان برگ سبز چای خریداری شده به ارزش ۹ هزار و ۱۰ میلیارد ریال خریداری شده‌است.

    وی بیان کرد: تاکنون سه هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال از مطالبات چایکاران پرداخت شده و بخشی دیگر از این مطالبات مربوط به سهم دولت نیز هفته آینده پرداخت می‌شود.

    رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه با ۱۶۰ کارخانه چای‌سازی استان‌های گیلان و مازندران برای خرید تضمینی برگ سبز چای قرارداد منعقد شده‌است، ادامه داد: تاکنون ۱۱ هزار و ۸۲۷ تن چای خشک تولید شده‌است.

    وی بیان کرد: امسال نرخ خرید هر کیلو برگ سبز درجه یک ۱۸۰ هزار ریال و برگ سبز درجه ۲ نیز ۱۵۰ هزار ریال اعلام شده‌ که به طور میانگین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد دارد.

    جهانساز اظهار کرد: برداشت نخست برگ سبز چای از نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال در گیلان آغاز شده بود و طی چند روز اخیر پایان یافت و چین دوم نیز به زودی شروع می‌شود.

    چین سوم برگ سبز چای شهریورماه و در مهرماه هم برداشت پاییزه برگ سبز چای انجام می‌شود.

    بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

    سالانه حدود ۳۰ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود، مصرف چای در کشور طور میانگین حداکثر ١٠٠ هزار تن است.

    سال گذشته ۱۴۹ هزار و ۳۱۰ تن برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران تولید شد.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *