×
×

۱۲۵ میلیون هکتار اراضی در قلمرو فرسایش خاک است

  • کد نوشته: 489475
  • ۳ تیر ، ۱۴۰۳
  • ۰
  • معاون وزیر جهاد گفت: از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی کشور ۱۲۵ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش خاک قرار دارد.
    ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی در قلمرو فرسایش خاک است
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز)؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان جنگل ها، منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مراسم روز مقابله با بیابان زایی و خشکسالی گفت: در حال حاضر نوسانات اقلیمی و تغییرات جوی، کمبود آب شیرین و پدیده بیابان زایی از جمله چالش های جدی  منابع طبیعی در دنیا محسوب می شوند.

    به گفته او، پدیده بیابان زایی در قالب خشک شدن پوشش گیاهی و سفره های آب زیرزمینی، منجر به فقر و مهاجرت اکولوژیکی شده و پدیده هایی از قبیل سیل و فرسایش خاک را به دنبال خواهد داشت.

    نوبخت با بیان اینکه ایران سابقه طولانی در مبارزه با بیابان زایی دارد، افزود: بنابر آمار ایران مقابله با بیابان زایی را از سال ۳۸ در کشور آغاز کرده و پس از انقلاب در این خصوص حدود ۱,۴ میلیون هکتار کار شده و ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی نیز مالچ پاشی شده است.

    معاون وزیر جهاد در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر آنکه ایران محکوم به خشکی و غیرقابل سکونت شدن نیست، گفت: با بکارگیری دانش روز و بهره گیری از هوش مصنوعی مشخص شده  که تنها در چهار استان حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در کشور، در صورت توسعه جنگل کاری امکان افزایش ۲۰ درصدی رطوبت و کاهش میانگین دمای سه درجه سانتیگراد وجود دارد.

    به گفته او، در حال حاضر با انجام اقدامات آبخوانداری در بالادست ۱۰ هزار رشته قنات، افزایش آب قنوات، مهاجرت معکوس و توسعه کشاورزی در حوزه این قنوات محقق شده است که در صورت ادامه این فعالیت ها می توان این دستاورد را به ۳۰ هزار رشته قنات دیگر نیز توسعه داد.

    نوبخت گفت: از ۱۶۵ میلیون هکتار اراضی وسعت کشور، ۱۲۵ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش خاک قرار دارد که ۱۲۰ میلیون هکتار آن در حوزه آبخیزداری و ۱۴میلیون هکتار آن در حوزه آبخوان داری قرار می گیرد.

    معاون وزیر جهاد بیابان زایی را تهدید جدی برای امنیت زیستی و توان تولید در جهان دانست و افزود: ۵ میلیارد هکتار از اراضی جهان در ۱۱۰ کشور با پدیده بیابان زایی روبروست، این در حالی است که کمبود آب شیرین نیز وجود دارد.

    او خشکی پوشش گیاهی، افت آب‌های زیرزمینی، فرسایش خاک، افزایش سیل، مهاجرت اکولوژیک و فقر را از عوارض بیابان زایی برشمرد و گفت: با مشارکت مردمی، بکارگیری دانش و هوش مصنوعی می‌توان با این پدیده مقابله کرد.

    نوبخت جنگل‌کاری و توسعه پوشش گیاهی را یکی از راهکارهای مقابله با بیابان زایی اعلام کرد و گفت: اگر در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان جنگل‌کاری صورت گیرد، می‌توانیم تا ۲۰ درصد رطوبت را افزایش دهیم و حدود ۳ درجه سانتی‌گراد درجه حرارت را کاهش دهیم.

    او آبخوانداری و آبخیزداری را از دیگر راهکارهای مقابله با بیابان زایی دانست و افزود: مطالعات نشان می‌دهد که هر هکتار آبخوانداری سالانه یک هزار مترمکعب آب و هر هکتار آبخیزداری ۵۳۰ مترمکعب آب را در خود ذخیره می‌کند که در مجموع ۷۲ میلیارد مترمکعب آب در سال می‌شود.

    نوبخت گفت: اگر سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب آب به آبخوان‌های کشور اضافه شود، ما می‌توانیم ظرف سه سال بدهی ۱۵۰ میلیارد مترمکعبی آب آبخوان‌ها را پرداخت کنیم.

    منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *