×
×

سخنگوی صنعت آب اعلام کرد؛
مصرف ۱۵ درصد منابع آب زیرزمینی توسط چاه‌های غیرمجاز

  • کد نوشته: 489739
  • ۱۱ تیر ، ۱۴۰۳
  • ۰
  • سخنگوی صنعت آب کشور اعلام کرد: ۱۵ درصد منابع آب زیرزمینی توسط چاه‌های غیرمجاز مصرف می‌شود و این بلایی است که این چاه‌ها بر سر منابع آب ارزشمند کشور می‌آورند.
    مصرف ۱۵ درصد منابع آب زیرزمینی توسط چاه‌های غیرمجاز
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، چاه‌های غیرمجاز کشاورزی نسبت به رعایت میزان برداشت از سفره‌های زیرزمینی آب بی‌تفاوت بوده و همین امر سبب افزایش میزان فرونشست در کشورمان شده و می‌شود.

    بر همین اساس علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با هدف مدیریت بهتر بر چاه‌های کشاورزی طرح مدیریت توأمان آب و برق را ارائه کرد تا با اجرای آن از برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری کرده و چاه‌های غیرمجاز نیز شناسایی شوند.علاوه‌برآن چندی پیش هم وزیر نیرو باهدف پیشگیری از تعرض بیشتر چاه‌های کشاورزی به سفره‌های آب زیرزمینی دستورالعمل کف شکنی چاه‌ها را ابلاغ کرد تا با رعایت آن از پدیده فرونشست جلوگیری شود.

    در همین رابطه و بر اساس اعلام وزارت نیرو، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور گفت: بخش عمده مصرف آب کشور، معادل ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و ضروری است میزان و حجم مصرفی این بخش با نظارت بر چاه‌های کشاورزی مدیریت شود.

    وی اعلام کرد: لازم است در کنار اندازه‌گیری حجم مصرفی آب چاه‌های کشاورزی از برداشت مازاد آب در این بخش جلوگیری شود.

    سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: به‌منظور تحقق این مهم، در دولت سیزدهم طرحی ارائه شد که بر اساس میزان مصرف برق در چاه‌های کشاورزی، حجم آب برداشتی محاسبه می‌شود.

    قاسم‌زاده اجرای این طرح را از سال گذشته دانست و خاطرنشان کرد: به‌منظور جلوگیری از برداشت مازاد آب ابتدا نیاز به فراهم‌سازی بستر مناسب ارتباطی با کشاورزان بود و از این طریق اطلاعات موردنیاز برای مالکان یا بهره‌برداران ارسال شد.

    وی ادامه داد: زمانی که میزان مصرف برق مشترکان چاه‌های کشاورزی از میزان قید شده در پروانه بهره‌برداری بیشتر باشد، پیامکی مبنی بر مراجعه بهره‌بردار به امور آب شهرستان مربوطه ارسال می‌شود و از این طریق راهنمایی و راهکارهای لازم برای بازگشتن به میزان الگوی مصرف ارائه می‌شود.

    سخنگوی صنعت آب با ارزیابی مثبت از اجرای موفق این طرح در مدت‌زمان کوتاه در سال گذشته، گفت: سال گذشته حدود ۵۰ هزار مشترک چاه‌های کشاورزی شناسایی شدند که میزان مصرف آب از پروانه بهره‌برداری آنان بیشتر بود و برای ۲۰ درصد از این مشترکان محدودیت اعمال شد و با پیگیری‌های صورت‌گرفته، الگوی مصرف و منصوبات کشاورزی اصلاح شد.

    به گفته قاسم‌زاده؛ از ابتدای فروردین سال جاری مدیریت حجم مصرفی آب چاه‌های کشاورزی به‌واسطه میزان برق مصرفی با جدیت دنبال شد و هم‌اکنون سامانه‌ای مشترک وجود دارد و تعاملات بین شرکت‌های آب و برق و کشاورزان رصد و نظارت می‌شود و در قالب طرح مدیریت توأمان آب و برق، جلساتی با مشترکان (بهره‌برداران یا مالکان چاه‌های کشاورزی) برگزار می‌شود.

    وی ضمن اعلام اینکه در مواجهه با این امر، ضریب رواداری در نظر گرفته شده است، از شناسایی ۱۱ هزار مشترک چاه کشاورزی با میزان مصرف منابع آب بیش از برنامه تعیین شده در سال جاری خبر داد و گفت: پیامک‌های لازم برای این گروه از بهره‌برداران ارسال شده و بازدیدهای کارشناسی در حال انجام است.

    سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد منابع آب زیرزمینی توسط چاه‌های غیرمجاز مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم برای دو سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی صورت گرفت تا میزان برداشت منابع آبی توسط چاه‌های غیرمجاز مدیریت شود و در نهایت به سمت حذف کامل این عدد حرکت کنیم.

    وزارت نیرو با اجرای این برنامه‌ها امیدوار است میزان برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی ضابطه‌مند شود.

    منبع: خبرگزاری ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *