×
×

لاین‌های جدید نخود دیم ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بالاتر دارد

  • کد نوشته: 489399
  • ۲ تیر ، ۱۴۰۳
  • ۰
  • رییس بخش حبوبات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: لاین‌های جدید نخود که در حال معرفی به عنوان رقم می‌باشند، ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بالاتر نسبت به ارقام معرفی شده قبلی دارند.
    لاین‌های جدید نخود دیم ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بالاتر دارد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز)؛ به نقل از ایرنا، حمید حسنیان خوشرو افزود: این لاین‌های نخود نامزد معرفی به عنوان رقم جدید از سوی مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم است و اخیرا نیز کارشناسان از وضعیت آن در ایستگاه مراغه بازدید کردند.

    به گفته وی از ویژگی‌های سه لاین جدید نخود این موسسه می‌توان به قابلیت کشت پاییزه در دیمزارهای مناطق سردسیر، برداشت مکانیزه و مقاوم بودن در برابر بیماری‌های قارچی اشاره کرد.

    وی نسبت به معرفی این لاین‌ها به عنوان ارقام جدید نخود ابراز امیدواری کرد و افزود: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تاکنون ۲۲ رقم نخود با میانگین عملکرد هزار کیلوگرم برای شرایط اقلیمی مختلف معرفی کرده است.

    حسنیان خوشرو به اهمیت رعایت تناوب در اراضی دیم و حذف آیش از این اراضی هم اشاره و بیان کرد: کشت نخود به عنوان محصولی که با کمترین میزان بارندگی، عملکرد قابل ملاحظه برای کشاورزان در اراضی آیش دارد از اهمیت ویژه برخوردار است.

    وی این را هم بیان کرد که در بخش حبوبات موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور علاوه بر نخود، هفت رقم عدس با میانگین ۶۵۰ کیلوگرم برای مناطق سرد و ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار برای مناطق معتدل و گرم معرفی شده است.

    بخش ستادی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و معاونت آن در کرمانشاه قرار دارد؛ این موسسه دارای پنج ایستگاه‌ اصلی در مناطق مختلف کشور است که نماینده آن اقلیم به شمار می‌رود و تاکنون ۱۱۳ رقم بذر غلات، گیاهان علوفه‌ای و گیاهان روغنی را برای کشت در اقلیم‌های مختلف به کشاورزان معرفی کرده است.

    ایستگاه تحقیقاتی مراغه نماینده اقلیم سرد، ایستگاه قاملو در کردستان نماینده اقلیم بسیار سرد، ایستگاه سرارود در کرمانشاه به عنوان نماینده اقلیم معتدل سرد، ایستگاه گچساران در کهکیلویه و بویراحمد نماینده اقلیم گرمسیری و ایستگاه شیروان در خراسان شمالی نماینده اقلیم معتدل سرد و خشک است.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *