×
×

خوداتکایی در تولید علوفه دامی، دستاورد دولت سیزدهم

  • کد نوشته: 489558
  • ۶ تیر ، ۱۴۰۳
  • ۰
  • رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: یکی از برنامه‌های تولید گوشت در کشور بحث تامین علوفه و نهاده‌های دامی است که در دولت سیزدهم به منظور خوداتکایی در تولید علوفه اقدامات موثری صورت گرفته است.
    خوداتکایی در تولید علوفه دامی، دستاورد دولت سیزدهم
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران(ایرانفودنیوز)؛ به نقل از حسن خمیس آبادی درباره وضعیت تامین علوفه جمعیت دامی کشور اظهار داشت: موسسه تحقیقات علوم دامی به خصوص در دولت سیزدهم ارزش غذایی دام‌های کشور را از طریق پسماندها و ضایعات کشاورزی در تغذیه دام و در جداول ترکیبات شیمیایی مشخص کرده است.

    وی افزود: در سال‌های گذشته جداول نیاز غذایی دام بر اساس جداول ترکیبات شیمیایی خارج از کشور یعنی آمریکا تحت عنوان NRC تنظیم می‌شد به طور مثال بر اساس نهاده‌های دامی مورد استفاده همچون ذرت، یونجه و کنسانتره باید گاو شیری ۴۵ لیتر شیر می‌داد، اما دام ما به این میزان تولید نداشت.

    رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه پیش از این ارزش غذایی علوفه‌هایی که در کشور تولید می‌شد، را نداشتیم افزود: امروز جدول NRC کشور بر اساس فیزیولوژی دام و ارزش غذایی نهاده‌های دامی چون ذرت، سویا، یونجه، پسماندهای کشاورزی و ضایعات میوه و تره‌بار در تغذیه خوراک دام تعیین و تنظیم شده است.

    دستیابی به دانش فنی پودرپر هیدرولیزه در خوراک دام و طیور

    خمیس آبادی گفت: سالانه بیش از ۱۸۰ هزار تن پودرپر در کشور تولید می‌شود که به دلیل غیر قابل هضم بودن پروتئین آن، دور ریخته می‌شد، اما امروزه با دستیابی به دانش فنی پودر پر هیدرولیز شده بیش از ۷۰ درصد پروتئین آن قابل هضم است.

    به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، پودرپر منبع غنی پروتئین است که با فرآوری می‌توان آن را در تغذیه دام مورداستفاده قرار داد.

    وی تصریح کرد: هر ۱.۵ کیلوگرم پودر پر برابر یک کیلوگرم سویا ارزش پروتئینی در تغذیه دام دارد که می‌تواند به جای سویا وارداتی جایگزین شود و در نهایت باعث کاهش خروج ارز از کشور شود.

    خمیس آبادی ادامه داد: اکنون کارهای میدانی آن انجام شده و در تعدادی از مزارع به صورت پایلوت در حال اجراست که امیدواریم در آینده نزدیک به صورت یک فرمول کلی در کشور ارایه و مورد استفاده دامداران و پرورش دهندگان دام و طیور قرار بگیرد.

    امکان دسترسی دامداران سنتی و روستایی به خوراک کامل دام

    رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور هزینه جیره نویسی خوراک دام را یکی از مشکلات دامداران سنتی و روستایی دانست و گفت: دامداری‌های سنتی و روستایی ما شرایط لازم را برای جیره نویسی برای تعداد محدود دام‌هایشان را ندارند و این کار برایشان هزینه بر است.

    وی اظهار داشت: امروزه موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به دانش فنی خوراک کامل دام دست پیدا کرده است به طوری که از ضایعات کشاورزی و با افزودن مواد مغذی مختلف سیلاژ کامل خوراک دام را تهیه کرده است تا به صورت بسته بندی در اختیار دامداران قرار بگیرد به طور مثال خوراک کامل دام یک گوساله با گاو بالغ شیری از لحاظ فیزیولوژی متفاوت است.

    خمیس آبادی گفت: اکنون سیلاژ خوراک کامل دام تهیه و به صورت خوراکی در اختیار دامداری‌های سنتی برای دام‌های شیری و پرواربندی قرار گرفته، در نتیجه نیازی به جیره نویسی مجدد نیست و دامداران سنتی می‌توانند با خیالی آسوده علاوه بر فرایند تولید به بهره‌وری مناسب دست پیدا کنند.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *